Nieuwtjes

65+ fitness ~blijf fit en vitaal ~

~ GROOT AANBOD VOOR 65-plussers BIJ BODYCHECK ~

Maandag 10:00 uur Fitness
Woensdag 10:00 uur Jazzdance 50+
Woensdag 11:00 uur Bodyfit 50+
Donderdag 10:00 uur Fitness
Vrijdag 10:15 uurย  Fitness ( *NIEUW*ย  Vanaf 22 februari ! )

Sporten en bewegen helpt je om fit te blijven, ook op oudere leeftijd. Het helpt je een goede conditie te behouden en je lichamelijk en mentaal fitter te voelen. Ook verlaagt het de kans op (chronische) ziektes. Vitaal ouder worden heeft bovendien als voordeel dat je de activiteiten kunt blijven doen die je graag doet.

๐˜ฝ๐™š๐™ฌ๐™š๐™œ๐™š๐™ฃ ๐™œ๐™š๐™š๐™›๐™ฉ ๐™š๐™š๐™ฃ ๐™œ๐™ค๐™š๐™™ ๐™œ๐™š๐™ซ๐™ค๐™š๐™ก

Fitness en bewegen geeft energie. Zowel letterlijk als figuurlijk. Je lichaam en brein actief gebruiken, geeft een voldaan gevoel. Voor de meeste mensen geldt dat zij zich na het sporten veel beter voelen.
Dit heeft ermee te maken dat tijdens het bewegen de stof โ€˜endorfineโ€™ in de hersenen wordt aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat je je beter gaat voelen, omdat je meer ontspannen bent en tevreden voelt.
Een derde reden om meer te bewegen, is het gevoel dat bewegen kan geven en de gezelligheid die bewegen met zich meebrengt.

๐˜ฝ๐™š๐™ฌ๐™š๐™œ๐™š๐™ฃ ๐™—๐™ง๐™š๐™ฃ๐™œ๐™ฉ ๐™ช ๐™ค๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง ๐™™๐™š ๐™ข๐™š๐™ฃ๐™จ๐™š๐™ฃ

Bewegen is zeker ook mogelijk in groepsverband. Hierbij combineer je de lichamelijke voordelen met het vergroten of onderhouden van je sociale contacten. Voor velen geldt dat het in groepsverband sporten of bewegen bijdraagt aan het plezier dat aan bewegen wordt beleefd. Bewegen in groepsverband maakt het bovendien makkelijker om bewegen vol te houden. Het is een stok achter de deur.

๐™•๐™ž๐™š๐™ ๐™ฉ๐™š๐™จ ๐™ซ๐™ค๐™ค๐™ง๐™ ๐™ค๐™ข๐™š๐™ฃ ๐™š๐™ฃ ๐™ฉ๐™š ๐™ก๐™ž๐™Ÿ๐™› ๐™œ๐™–๐™–๐™ฃ

Regelmatig bewegen is รฉรฉn van de goedkoopste en beste manieren om een betere gezondheid te krijgen en te houden. Lichamelijke beweging is goed voor het hart, de bloedvaten en de longen en verkleint de kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker.

Maar het kan ook een heilzame werking hebben op mensen die al last hebben van een chronische aandoening. Denk daarbij aan hartziekten die te maken hebben met slagaderverkalking, maar ook ouderdomssuiker, botontkalking, beroerte en depressie.

Bij mensen met artritis kan lichamelijke beweging zelfs de pijn verminderen.

๐™‚๐™ค๐™š๐™™ ๐™ซ๐™ค๐™ค๐™ง ๐™™๐™š ๐™๐™š๐™ง๐™จ๐™š๐™ฃ๐™จ

Ook de hersenen hebben baat bij regelmatige beweging. Bewegen is goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. Er komt ook steeds meer bewijs dat bewegen het risico op het ontstaan van dementie vermindert en het proces van Alzheimer vertraagt. Dat komt waarschijnlijk doordat beweging ervoor zorgt dat hart- en bloedvaten in goede conditie blijven. Dit is ook vastgesteld door de Commissie Beweegrichtlijnen, die in de jaren aanlopend naar 2017 nog eens al het onderzoek naar de gezondheidseffecten van bewegen onder de loep hebben genomen. De hersenen zijn bij uitstek een orgaan met veel bloedvaten. Ook heeft beweging invloed op de groei en aanmaak van hersencellen.

๐™‡๐™–๐™ฃ๐™œ๐™š๐™ง ๐™ฏ๐™š๐™ก๐™›๐™ง๐™š๐™™๐™ฏ๐™–๐™–๐™ข ๐™š๐™ฃ ๐™ฏ๐™š๐™ก๐™›๐™จ๐™ฉ๐™–๐™ฃ๐™™๐™ž๐™œ

Wie wekelijks 2,5 uur (150 minuten) matig intensief beweegt, houdt zijn spieren en uithoudingsvermogen op peil. Bovendien helpt het je om langer zelfstandig en zelfredzaam te blijven en vermindert het de kans op fracturen en lichamelijke beperkingen.

Dat is geen overbodige luxe nu de overheid wil dat ouderen steeds langer thuis blijven wonen vanwege de vergrijzing. Het aantal ouderen in Nederland neemt de komende decennia sterk toe, tot 4,7 miljoen in 2060. Kortom: bewegen zorgt voor een betere kwaliteit van leven en betekent dat je langer kunt genieten van de dingen waar je je graag mee bezig houdt.

๐˜ฝ๐™š๐™ฌ๐™š๐™š๐™œ๐™–๐™™๐™ซ๐™ž๐™š๐™จ ๐™ซ๐™ค๐™ค๐™ง ๐™ค๐™ช๐™™๐™š๐™ง๐™š๐™ฃ

Nederland heeft een officiรซle beweegnorm. Deze is in 2017 herzien door de Gezondheidsraad, die een vernieuwd advies heeft gepresenteerd aan de minister van VWS. Voor ouderen luidt het advies: 150 minuten per week, verspreid over meerdere dagen, matig intensief bewegen.
Het gaat erom dat je hartslag en lichaamstemperatuur omhoog gaan en dat het iets moeilijker wordt om te praten. Deze regelmatige vorm van bewegen levert een betere conditie op en kan direct of indirect het risico verlagen op het ontstaan van ziekten.

Voor mensen die niet of nauwelijks actief zijn (dus nooit deze richtlijn van 2,5 uur per week halen), leidt elke stijging van lichamelijke beweging tot een betere gezondheid.

๐˜ฟ๐™š ๐™ซ๐™ค๐™ค๐™ง๐™™๐™š๐™ก๐™š๐™ฃ ๐™ซ๐™–๐™ฃ ๐™จ๐™ฅ๐™ค๐™ง๐™ฉ๐™š๐™ฃ ๐™š๐™ฃ ๐™—๐™š๐™ฌ๐™š๐™œ๐™š๐™ฃ:

โ€ข Het verbetert het humeur en geeft energie.
โ€ข Het is goed voor de bloedcirculatie, ademhaling, spieren, gewrichten en botten.ย 
โ€ข Het verbetert de loopsnelheid.
โ€ข Het stimuleert de stofwisseling en heeft een positieve invloed op het gewicht.
โ€ข Het verhoogt de weerstand en helpt om stress kwijt te raken.
โ€ข Het verbetert de balans, wat het risico op vallen verkleint.
โ€ข Het verkleint het risico op fracturen.
โ€ข Het hangt positief samen met gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven.
โ€ข Het is goed voor de mentale gezondheid en draagt bij aan onafhankelijkheid op latere leeftijd.
โ€ข Het lijkt de kans op fysieke en cognitieve beperkingen, waaronder dementie en Alzheimer, te verminderen.

Bij Bodycheck worden op maandag en donderdagochtend om 10:00 uur senioren fitness gegeven. Lia heeft al meer dan 30 jaar ervaring met het sporten met senioren. Tevens heeft ze de opleiding medical fitness met succes afgerond.

Op woensdagochtend geeft Hanneke Pol voor de 65+ om 10:00 uur Jazzdance. Hanneke heeft al meer dan 40 jaar ervaring in het lesgeven. Van kinderen tot 80-plussers.
Deze vorm van dansen is een combinatie van ballet, jazzdans en andere moderne dansvormen op muziek. U gebruikt hierbij het hele lichaam. Het doel van deze lessen? Werken aan de conditie, lenigheid, houding, coรถrdinatie, ritmegevoel en lichaamsbewustwording. U hoeft hiervoor geen dansachtergrond te hebben, het plezier in bewegen staat voorop.

Ook op woensdagochtend om 11:00 uur geeft Hanneke haar les Bodyfit. Bij deze aerobicsgroepslessen voor ouderen wordt niet gesprongen en er wordt gebruik gemaakt van weerstandsbanden /elastieken en kleine gewichtjes. De combinatie van oefeningen om het lichaam soepel en ook sterk te houden maakt dit een leuke en heerlijke training!

๐™ ๐™—๐™š๐™ฃ๐™ฉ ๐™ซ๐™–๐™ฃ ๐™๐™–๐™ง๐™ฉ๐™š ๐™ฌ๐™š๐™ก๐™ ๐™ค๐™ข ๐™ค๐™ข ๐™š๐™š๐™ฃ ๐™ ๐™š๐™š๐™ง๐™ฉ๐™Ÿ๐™š ๐™ฉ๐™š ๐™ ๐™ค๐™ข๐™š๐™ฃ ๐™ฅ๐™ง๐™ค๐™—๐™š๐™ง๐™š๐™ฃ. ๐™ ๐™ ๐™ช๐™ฃ๐™ฉ ๐™š๐™ซ๐™š๐™ฃ๐™ฉ๐™ช๐™š๐™š๐™ก ๐™ซ๐™ค๐™ค๐™ง๐™–๐™› ๐™š๐™ซ๐™š๐™ฃ ๐™˜๐™ค๐™ฃ๐™ฉ๐™–๐™˜๐™ฉ ๐™ค๐™ฅ๐™ฃ๐™š๐™ข๐™š๐™ฃ ๐™ข๐™š๐™ฉ ๐˜ฝ๐™ค๐™™๐™ฎ๐™˜๐™๐™š๐™˜๐™ : ๐™ฉ๐™š๐™ก.๐™ฃ๐™ง 0545-274231, ๐™ข๐™–๐™–๐™ง ๐™ช ๐™ ๐™ช๐™ฃ๐™ฉ ๐™ค๐™ค๐™  ๐™ฏ๐™ค ๐™—๐™ž๐™ฃ๐™ฃ๐™š๐™ฃ๐™ก๐™ค๐™ฅ๐™š๐™ฃ.