Nieuwtjes

Met krachttraining afvallen?

๐— ๐—˜๐—ง ๐—ž๐—ฅ๐—”๐—–๐—›๐—ง๐—ง๐—ฅ๐—”๐—œ๐—ก๐—œ๐—ก๐—š ๐—”๐—™๐—ฉ๐—”๐—Ÿ๐—Ÿ๐—˜๐—ก?
๐Ÿฑ ๐—ฉ๐—ข๐—ข๐—ฅ๐——๐—˜๐—Ÿ๐—˜๐—ก ๐—ฉ๐—”๐—ก ๐—ฆ๐—ฃ๐—œ๐—˜๐—ฅ๐— ๐—”๐—ฆ๐—ฆ๐—”
Wil je afvallen, maar vind jij dat krachttraining niets is voor jou? Doe jij daarom ook alleen maar duursporten zoals hardlopen, fietsen, zwemmen of wandelen om zo de nodige calorieรซn te verbranden?
Weet jij dan wel dat uit onderzoek is gebleken dat de resultaten van afvallen met krachttraining veelbelovend zijn?


Met krachttraining afvallen is een methode die door de meeste mensen nog steeds flink wordt onderschat. De meeste mensen denken namelijk dat je met een duursport veel beter vet kan verbranden. Er zijn ook mensen die zichzelf niet zo snel het krachthonk zien betreden bij de sportschool. Toch is het steeds normaler dat ook vrouwen bezig zijn met het versterken van hun spieren!

๐—ช๐—”๐—ง ๐—›๐—˜๐—˜๐—™๐—ง ๐—ž๐—ฅ๐—”๐—–๐—›๐—ง๐—ง๐—ฅ๐—”๐—œ๐—ก๐—œ๐—ก๐—š ๐—ง๐—˜ ๐— ๐—”๐—ž๐—˜๐—ก ๐— ๐—˜๐—ง ๐—”๐—™๐—ฉ๐—”๐—Ÿ๐—Ÿ๐—˜๐—ก?
Bij krachttraining ben je bezig met het onderhouden van je spieren, of zelfs het versterken van je spieren. Zo krijg je meer spiermassa en daardoor verbrandt je meer vet. Hoe dat zit?

Spieren hebben energie nodig. Vooral wanneer spieren aan het werk zijn gezet en deze moeten herstellen, hebben ze nog meer energie nodig. Deze energie wordt gehaald uit voeding, maar ook uit reserves in het lichaam. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie je lichaam nodig heeft.


Spieren hebben de eigenschap om te slinken als je ze niet of nauwelijks gebruikt. ๐˜ฟ๐™ค๐™š ๐™Ÿ๐™š ๐™ฃ๐™ž๐™š๐™ฉ๐™จ ๐™–๐™–๐™ฃ ๐™ ๐™ง๐™–๐™˜๐™๐™ฉ๐™ฉ๐™ง๐™–๐™ž๐™ฃ๐™ž๐™ฃ๐™œ, ๐™™๐™–๐™ฃ ๐™ซ๐™š๐™ง๐™ก๐™ž๐™š๐™จ ๐™Ÿ๐™š ๐™ฃ๐™– ๐™Ÿ๐™š 25๐™š ๐™Ÿ๐™–๐™–๐™ง ๐™—๐™ž๐™Ÿ๐™ฃ๐™– ๐™š๐™š๐™ฃ ๐™๐™–๐™ก๐™ซ๐™š ๐™ ๐™ž๐™ก๐™ค ๐™–๐™–๐™ฃ ๐™ซ๐™š๐™ฉ๐™ซ๐™ง๐™ž๐™Ÿ๐™š ๐™จ๐™ฅ๐™ž๐™š๐™ง๐™ข๐™–๐™จ๐™จ๐™– ๐™ฅ๐™š๐™ง ๐™Ÿ๐™–๐™–๐™ง.
Dat betekent dat je lichaam (oftewel je spieren), per dag 30 tot 50 minder calorieรซn verbranden. Aangezien de kans klein is dat je minder gaat eten vanaf je 25e, zal je lichaam wel steeds meer vet gaan opslaan.

๐——๐—˜ ๐Ÿฑ ๐—ฉ๐—ข๐—ข๐—ฅ๐——๐—˜๐—Ÿ๐—˜๐—ก ๐—ฉ๐—”๐—ก ๐—”๐—™๐—ฉ๐—”๐—Ÿ๐—Ÿ๐—˜๐—ก ๐— ๐—˜๐—ง ๐—ž๐—ฅ๐—”๐—–๐—›๐—ง๐—ง๐—ฅ๐—”๐—œ๐—ก๐—œ๐—ก๐—š
Met krachttraining afvallen biedt veel voordelen:

๐Ÿญ) Na een krachttraining blijft je lichaam tot 48 uur lang ongeveer 10% meer calorieรซn verbranden.
๐Ÿฎ)Je spieren groeien, zodat je steeds meer spiermassa krijgt. Meer spiermassa betekent dat het lichaam steeds meer calorieรซn verbrandt.
Iedere kilo spierweefsel verbruikt in rust ongeveer 100 calorieรซn per dag.
๐Ÿฏ) Krachttraining biedt veel variatie aan oefeningen, zodat het leuk blijft.
๐Ÿฐ) Krachttraining kost minder tijd dan duursport.
Eรฉn tot drie keer per week krachttraining, is effectiever dan vier keer per week 3 kwartier hardlopen.
๐Ÿฑ)Spieren zien er strakker en mooier uit dan vet.
Je figuur zal er dus beter uitkomen.

Het nadeel van met krachttraining afvallen, is dat je tijdens de krachttraining niet zoveel calorieรซn verbrandt als bijvoorbeeld bij een duursport. Dat betekent dus dat het wel even zal duren, voordat je echt gaat afvallen met krachttraining. Toch zullen de resultaten wel langer stand houden, dan bij een duursport.

Ook kan het zijn dat het lijkt alsof je niet afvalt. De weegschaal geeft immers nog steeds dezelfde aantal kiloโ€™s aan dan voorheen.
Dit komt omdat je bij krachttraining niet zo snel lichter wordt, maar wel een stuk strakker en slanker. Spiermassa weegt nou eenmaal meer dan vet.
Een weegschaal heeft dus in dit geval geen nut om te meten of je resultaat hebt geboekt.

Wat wel helpt is om de zoveel tijd te berekenen wat je vetpercentage is en hoeveel centimeters je taille is gekrompen.

๐—ฉ๐—ข๐—ข๐—ฅ ๐—ช๐—œ๐—˜ ๐—œ๐—ฆ ๐—ž๐—ฅ๐—”๐—–๐—›๐—ง๐—ง๐—ฅ๐—”๐—œ๐—ก๐—œ๐—ก๐—š ๐—š๐—˜๐—ฆ๐—–๐—›๐—œ๐—ž๐—ง?
Veel mensen (en dan vooral vrouwen), denken nog steeds dat krachttraining alleen iets is voor mannen die gespierd willen worden of dat het bedoeld is voor bepaalde topsporters. Dat is gelukkig helemaal niet waar! ๐™†๐™ง๐™–๐™˜๐™๐™ฉ๐™ค๐™š๐™›๐™š๐™ฃ๐™ž๐™ฃ๐™œ๐™š๐™ฃ ๐™ฏ๐™ž๐™Ÿ๐™ฃ ๐™œ๐™ค๐™š๐™™ ๐™ซ๐™ค๐™ค๐™ง ๐™ž๐™š๐™™๐™š๐™ง๐™š๐™š๐™ฃ! ๐™‰๐™ž๐™ซ๐™š๐™–๐™ช ๐™ค๐™› ๐™ก๐™š๐™š๐™›๐™ฉ๐™ž๐™Ÿ๐™™ ๐™จ๐™ฅ๐™š๐™š๐™ก๐™ฉ ๐™œ๐™š๐™š๐™ฃ ๐™ง๐™ค๐™ก.
Daarbij is het ook goed om te weten dat je je spieren niet helemaal hoeft uit te putten bij krachttraining. Ook door het doen van lichte krachtoefeningen, kun je heel veel resultaat bereiken en je lichaam gezond en sterk houden.


๐—›๐—ข๐—˜ ๐—•๐—˜๐—š๐—œ๐—ก ๐—๐—˜ ๐— ๐—˜๐—ง ๐—ž๐—ฅ๐—”๐—–๐—›๐—ง๐—ง๐—ฅ๐—”๐—œ๐—ก๐—œ๐—ก๐—š?
Als afvallen je belangrijkste doel is, dan hoef je niet zo te letten op welke specifieke spiergroepen je wilt gaan trainen. De focus zal dan vooral moeten liggen op het trainen van de grootste spiergroepen van je lichaam, namelijk je:
-Benen & Billen
-Rug
-Borst
-Schouders
-Buik
Ongetrainde spieren hebben nauwelijks spierkracht en uithoudingsvermogen. Als je een beginner bent, is het verstandig om licht te beginnen en rustig op te bouwen. Ook is het belangrijk om na elke krachttraining minimaal 48 uur rust te nemen, voordat je begint aan de volgende krachttraining.

Wil je krachttraining doen bij Bodycheck, dan zijn er genoeg apparaten en dumbbells (gewichten) die jou kunnen helpen met het trainen van de grote spiergroepen. Probeer te beginnen met 3 setjes van 12 tot 15 herhalingen per spiergroep. Voer de herhalingen langzaam uit en zorg ervoor dat je telkens bij de laatste herhaling al je kracht hebt gegeven. Als je de 12 herhalingen niet haalt, pak dan een lichter gewicht. Haal je de 15 herhalingen makkelijk, pak dan de volgende keer meer gewicht.

Het is ook mogelijk om krachttraining te doen zonder allerlei gewichten en apparaten. Met je eigen lichaam kan je namelijk ook prima een krachttraining afwerken. Denk hierbij een pull-ups, push-ups of allerlei soorten buikspieroefeningen. Ook kan je squats of lunges doen om je benen en billen te trainen.

๐˜ฝ๐™ž๐™Ÿ ๐˜ฝ๐™ค๐™™๐™ฎ๐™˜๐™๐™š๐™˜๐™  ๐™จ๐™ฉ๐™–๐™–๐™ฃ ๐™™๐™š ๐™›๐™ž๐™ฉ๐™ฃ๐™š๐™จ๐™จ ๐™ž๐™ฃ๐™จ๐™ฉ๐™ง๐™ช๐™˜๐™ฉ๐™š๐™ช๐™ง๐™จ ๐™ซ๐™ค๐™ค๐™ง ๐™ช ๐™ ๐™ก๐™–๐™–๐™ง ๐™ค๐™ข ๐™ช ๐™ฉ๐™š ๐™๐™š๐™ก๐™ฅ๐™š๐™ฃ ๐™ข๐™š๐™ฉ ๐™–๐™ก๐™ก๐™š ๐™ค๐™š๐™›๐™š๐™ฃ๐™ž๐™ฃ๐™œ๐™š๐™ฃ. ๐™๐™š๐™ซ๐™š๐™ฃ๐™จ ๐™ข๐™–๐™ ๐™š๐™ฃ ๐™ฌ๐™ž๐™Ÿ ๐™ค๐™ข ๐™™๐™š 6 ๐™ฌ๐™š๐™ ๐™š๐™ฃ ๐™ฅ๐™š๐™ง๐™จ๐™ค๐™ค๐™ฃ๐™ก๐™ž๐™Ÿ๐™ ๐™š ๐™ฉ๐™ง๐™–๐™ž๐™ฃ๐™ž๐™ฃ๐™œ๐™จ๐™จ๐™˜๐™๐™š๐™ข๐™–’๐™จ ๐™ฌ๐™–๐™ฃ๐™ฃ๐™š๐™š๐™ง ๐™™๐™–๐™–๐™ง ๐™—๐™š๐™๐™ค๐™š๐™›๐™ฉ๐™š ๐™–๐™–๐™ฃ ๐™ž๐™จ. ๐™‚๐™š๐™๐™š๐™š๐™ก ๐™ซ๐™ง๐™ž๐™Ÿ๐™—๐™ก๐™ž๐™Ÿ๐™ซ๐™š๐™ฃ๐™™!

In het begin kan het zwaar zijn, maar je zult merken dat je spieren snel gewend raken aan al deze oefeningen, waardoor met krachttraining afvallen al snel leuker wordt.

๐—”๐—™๐—ฉ๐—”๐—Ÿ๐—Ÿ๐—˜๐—ก ๐— ๐—˜๐—ง ๐—ž๐—ฅ๐—”๐—–๐—›๐—ง๐—ง๐—ฅ๐—”๐—œ๐—ก๐—œ๐—ก๐—š ๐——๐—˜ ๐—•๐—˜๐—ฆ๐—ง๐—˜ ๐— ๐—˜๐—ง๐—›๐—ข๐——๐—˜?
Er zijn heel veel sporten die ervoor zorgen dat je calorieรซn verbrand. Stuk voor stuk hebben deze sporten zo zijn voor- en nadelen als het gaat om afvallen.

Wil je snelle resultaten zien, dan zul je krachttraining en duurtraining moeten afwisselen. Om nog effectiever aan de slag te gaan, zul je krachttraining en duurtraining moeten combineren tot รฉรฉn workout.

๐—ข๐—ข๐—ž ๐—ฆ๐—ง๐—”๐—ฅ๐—ง๐—˜๐—ก ๐— ๐—˜๐—ง ๐—™๐—œ๐—ง๐—ก๐—˜๐—ฆ๐—ฆ?
Maak een afspraak voor een GRATIS 1 op 1 sessie met onze fitness instructeur!
T: 0545-274231

* ๐˜ฟ๐™ค๐™ค๐™ง๐™™๐™š๐™ฌ๐™š๐™š๐™ ๐™จ ๐™š๐™ฃ ๐™ฏ๐™ค๐™ฃ๐™™๐™–๐™œ๐™ค๐™˜๐™๐™ฉ๐™š๐™ฃ๐™™ ๐™๐™š๐™—๐™—๐™š๐™ฃ ๐™ฌ๐™ž๐™Ÿ ๐™ž๐™š๐™™๐™š๐™ง๐™š ๐™ค๐™˜๐™๐™ฉ๐™š๐™ฃ๐™™ ๐™ค๐™ฅ ๐™–๐™›๐™จ๐™ฅ๐™ง๐™–๐™–๐™  ๐™ ๐™ž๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง๐™ค๐™ฅ๐™ซ๐™–๐™ฃ๐™œ *