Crosstraining

Crosstraining is een trainingsmethode die geschikt is voor iedereen die zo snel mogelijk fit en gezond wil worden. Het trainingsprogramma is zo ontworpen dat de oefeningen op elk niveau uitgevoerd kunnen worden, ongeacht de leeftijd en fysieke gesteldheid. Ongetraind of getraind, men voert dezelfde oefeningen uit, alleen de intensiteit en weerstand van de uitvoering van de bewegingen zullen per persoon verschillend zijn.

site-1 site-3 site-4

Crosstraining is meer dan alleen trainen, het is een lifestyle. De work-outs bestaan uit constant gevarieerde functionele bewegingen (zoals duwen, trekken, knie buigen, tillen en hardlopen) uitgevoerd met hoge intensiteit. Bij crosstraining Bodycheck sport je niet met machines – je vindt er kettlebells, barbells, medicine balls, springtouwen, bosu ballen, ruimte om hard te lopen, sprinten, springen, klimmen, liften en gooien.
Crosstraining Bodycheck zorgt voor een fenomenaal fitness level als sport op zich, of als aanvulling op jouw sport specifieke trainingsregiem.

Bij crosstraining Bodycheck richten we ons op het verbeteren van de volgende 10 pijlers:
1. Conditie,
2. Uithoudingsvermogen,   site-5
3. Kracht,
4. Flexibiliteit,
5. Power,
6. Snelheid,
7. Coördinatie,
8. Agility,
9. Balans,
10. Controle.

Het resultaat is fysieke fitheid en optimale gezondheid. Hieronder kunt u de 3 componenten van crosstraining bekijken.

Variatie
Crosstraining varieert constant in: de trainingsessie duur, de bewegingen, aantal herhalingen en hoeveelheid gewicht. Veel variatie zorgt voor een full body work-out en een algehele goede conditie. De trainingen zijn met veel variatie geperiodiseerd. Dit zorgt ervoor dat je lichaam zich voortdurend aanpast aan de verandering van de stimulans. Deze variatie zorgt ervoor dat elke training een uitdaging is. De trainingen vinden plaats op verschillende manieren, langzaam – snel, heavy – licht, veel herhalingen – weinig herhalingen, dit vermindert tevens het risico op letsel en zorgt ervoor dat de training nooit eenzijdig is.

Functioneel
Functioneel bewegen betekent dat je je lichaam gebruikt waarvoor het gemaakt is “natuurlijk bewegen”.
Mensen zijn ontworpen om te zitten, te gooien, trekken, tillen, duwen, klimmen, rennen, springen etc! Al deze bewegingen zijn functionele bewegingen en verbeteringen van deze bewegingen leiden tot beter functioneren in het dagelijks leven en tot prestatieverbetering in de sport. We willen fitter worden, sneller kunnen rennen, hoger kunnen springen, meer kunnen tillen etc. Het tegenovergesteld van functioneel trainen is geïsoleerd trainen zittend op een krachtapparaat. Je kunt je wel voorstellen dat je zittend op een krachtapparaat dus niet echt effectief traint als je wilt afvallen, je conditie wilt verbeteren, je houding wilt verbeteren en fit wilt worden. Als je zit op een krachtapparaat is een groot deel van je lichaam inactief, en train je maar bepaalde spiergroepen. Bij crosstraining richten we ons op functioneel trainen. Bij deze trainingen spreek je met iedere oefening alle spieren aan. Hierdoor: train je in 1 oefening alle spieren in het lichaam, word je vetverbranding het beste gestimuleerd en train je niet alleen de functie kracht maar o.a. de functies uithoudingsvermogen, balans, coördinatie, flexibiliteit.

Intensief
Intensiteit is de variabele die het meeste impact heeft op het fysiologische systeem en voor de meeste adapties zorgt. Intensiteit wordt hetzelfde gezien als vermogen: zoveel mogelijk arbeid verrichten in zo’n kort mogelijke tijd! Intensiteit is het belangrijkste ingrediënt van de crosstraining.
Intensiteit gaat vaak ook hand in hand met mentale weerbaarheid wat een essentieel onderdeel is van de crosstraining filosofie.

Intensiteit definiëren we als werk op tijd. We willen graag zo snel als we kunnen zo veel mogelijk doen. De CrossFit WOD’s zijn meestal kort, omdat we simpelweg niet lang kunnen trainen met hoge intensiteit. Hierdoor variëren de crosstraining WOD’s van ongeveer 3 tot 30 minuten per keer.

De hoge intensiteit is een directe oorzaak van de goede resultaten die we bereiken door middel van crosstraining. Het is algemeen bekend dat training met een hoge intensiteit een beduidend grotere winst oplevert dan oefening met matige intensiteit. De functionele bewegingen helpen ons om deze hoge intensiteit te bereiken, omdat ze meer spiergroepen en gewrichten in een oefening activeren. Je zult nooit in staat zijn om dezelfde hoge intensiteit te bereiken met isolerende bewegingen.